Baza wiedzy

Niszczenie nośników optycznych w firmie - na co należy zwrócić uwagę?

Optyczne nośniki danych, takie jak dyski CD, DVD czy Blu-Ray, powoli zastępowane są innymi, praktyczniejszymi rodzajami nośników. Z drugiej strony, dokumenty zapisywane na nich przed laty, obecnie ulegają przedawnieniu. Z tego też powodu konieczna jest utylizacja dyskietek i płyt. Na co warto zwrócić uwagę, planując ten proces?

Niszczenie dysków twardych i optycznych nośników danych – informacje podstawowe

Niszczenie dysków twardych i nośników optycznych, takich jak płyty CD, wymaga podjęcia pewnych skutecznych działań, tak aby odtworzenie danych w nich zawartych nie było możliwe. Przedsiębiorcy muszą zadbać przede wszystkim o bezpieczeństwo informacji, zwłaszcza jeśli chodzi o te, które prawo chroni w sposób szczególny. Są to m.in. dane osobowe, ale też tajemnice handlowe czy patenty, Archiwa niektórych firm są wypełnione płytami, na których jeszcze niedawno zapisywaliśmy dokumenty. Dziś są one zastępowane innymi nośnikami danych, ale te, które zawierają dokumentację przedawnioną, trzeba bezpiecznie zutylizować.

Utylizacja dysków twardych i płyt – czego nie robić?

W powszechnej opinii zniszczenie płyty czy jej porysowanie wystarczą, aby odtworzenie danych było niemożliwe. Rzeczywiście, odzyskanie informacji wymaga pewnego wysiłku, ale dla profesjonalnych złodziei danych nie stanowi większego problemu. Poniżej wypisano kilka praktyk, których nie powinno się stosować w niszczeniu optycznych nośników danych.

Kasowanie danych

Kasowanie danych jest jedną z czynności, jaką należy wykonać przed zniszczeniem nośnika, jednak powszechnym błędem jest poprzestawanie na niej. Tymczasem dokumenty, które zostały skasowane, można łatwo odtworzyć, dlatego trzeba podjąć większy wysiłek, aby bezpiecznie zniszczyć płytę.

Rysowanie, cięcie i malowanie płyt

Do domowych metod niszczenia nośników danych należy też rysowanie, cięcie i malowanie płyt. Napędy nie są co prawda w stanie ich przetworzyć, ale już specjalistyczne urządzenia – jak najbardziej. Cięcie płyt byłoby natomiast skuteczne, gdyby udało nam się podzielić je na kawałki o wielkości maksymalnie 160 mm2, zgodnie z normą DIN 66399. W biurowych warunkach zwykle nie jest to możliwe. Złym pomysłem jest także malowanie płyt CD. Farbę można usunąć, uzyskując dostęp do danych.

Palenie płyt

Palenie płyt pozwala bezpiecznie usunąć dane, ale jest niedopuszczalne z innych powodów. Po pierwsze, w trakcie transportu do miejsca docelowego może dojść do naruszenia informacji, co naraża na odpowiedzialność. Ponadto podczas spalania płyt wydzielają się gazy, które są toksyczne zarówno dla ludzi, jak i dla środowiska. Pamiętaj też, że rozpalanie ognia w miejscach niedozwolonych grozi mandatem. Poważnym zagrożeniem jest również umieszczanie płyt w kuchence mikrofalowej. Przy podgrzewaniu materiału wydzielają się iskry, które stwarzają zagrożenie pożarowe.

Profesjonalne niszczenie dysków twardych i innych nośników danych

Wiesz już, jak nie powinno wyglądać niszczenie dysków. Pozostaje pytanie, w jaki sposób bezpiecznie usunąć dane? Metody wykorzystywane w biurach na ogół nie są skuteczne, ponieważ utylizacja płyt ma charakter wieloetapowy. Jak wspomniano, musimy zwrócić uwagę nie tylko na przepisy z zakresu ochrony danych, ale również ochrony środowiska naturalnego. Profesjonalne niszczenie nośników danych umożliwia trwałe usunięcie informacji zgodnie z obowiązującym prawem. Utylizacja dysków twardych, płyt czy pendrive powinna uwzględniać:

  • przeszkolenie pracowników,
  • audyt dokumentów, które znajdują się na nośniku,
  • zastosowanie odpowiednich metod niszczenia, adekwatnych do rodzaju nośnika,
  • usunięcie resztek materiału w taki sposób, aby nie stwarzać zagrożenia dla ludzi i natury.

Profesjonalne niszczenie dysków i nośników danych dedykowane jest zarówno dużym, jak i małym firmom. Bez względu na to, ile dokumentów jednostka przetwarza w danym okresie, bezpieczna utylizacja to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy. Niektórzy błędnie uważają, że usługi firm zewnętrznych skierowane są do dużych podmiotów, podczas gdy wszystkich obowiązują te same przepisy.

Utylizacja dysków twardych i płyt – o czym warto pamiętać?

Jeśli w Twoim archiwum zalegają płyty, dyski czy inne nośniki danych, lepiej nie utylizować ich na własną rękę. Powszechnie znane metody są zawodne, przez co nie można uznać ich za zgodne z RODO czy innymi przepisami. Ponadto nie wszystkie biurowe niszczarki poradzą sobie z cięciem płyt. Choć większość sprzętów jest do tego przystosowana, produkuje zbyt duże kawałki, z których wciąż można odtworzyć dane. Aby uniknąć ewentualnych problemów prawnych, warto skorzystać z pomocy profesjonalistów. Stosują oni nowoczesne metody niszczenia nośników, które pozwalają raz na zawsze pozbyć się danych. Dodatkowym problemem w kontekście niszczenia nośników w siedzibie firmy są szczątki płyt, których trzeba pozbyć się tak, aby nie zagrażały środowisku. Często błędnie umieszczamy je w zwykłych kubłach, nie zdając sobie sprawy z zagrożenia. Taka praktyka naraża też na karę finansową, dlatego nośniki warto oddać w ręce specjalistów.

Liczą się fakty

Od 2001 roku działamy w Polsce
Obsłużyliśmy ponad 20 000 Klientów
4 oddziały niszczące i 4 archiwa
Spełniamy standardy ISO 27001, ISO 9001
Posiadamy niezbędne zezwolenia i licencje
99,6% zadowolonych Klientów z fachowości i terminowości usług
Gwarantujemy spadek kosztów o min. 30%
Mamy najwyższą polisę OC 10 000 000 zł

Referencje klientów

Totalizator Sportowy Sp. z o.o. w Warszawie, Oddział w Krakowie potwierdza, że Ekoakta wykonała dla nas usługi w zakresie kompleksowej, zgodnej z przepisami prawa i naszymi wewnętrznymi procedurami archiwizacji dokumentów i profesjonalnego niszczenia danych.
Poziom usług świadczonych przez Ekoakta gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji, zwłaszcza informacji niejawnych i wynikających z danych osobowych.
Dotychczasowa współpraca w pełni potwierdziła wiarygodność i fachowość naszego partnera, co pozwala zarekomendować Ekoakta jako sprawdzonego specjalistę w zakresie świadczonych usług

Tomasz Majka
Totalizator Sportowy Sp. z o.o.

Informujemy, że w zakresie niszczenia zasobów archiwalnych korzystamy z usług firmy Ekoakta z Chorzowa.
Jakość usług świadczonych przez firmę Ekoakta i profesjonalna obsługa związana z niszczeniem dokumentów pozwala na polecić tę firmę wszystkim zainteresowanym usługa niszczenia dokumentów.

Oddział Unilever Bestfoods
Unilever Polska SA Zakład Produkcyjny Katowice

Współpraca pomiędzy Żabką Polska SA a firmą Ekoakta rozpoczęła się w 2008 roku w ramach programu bezpiecznej utylizacji dokumentacji poufnej.
Z powierzonego zadania Ekoakta wywiązuje się w znakomity sposób, uwzględniając wszystkie wskazówki i postulaty zleceniodawcy. Niszczenie poufnej dokumentacji wykonywane jest terminowo i z zachowaniem wszelkich procedur wymaganych przez Żabkę Polska SA.
Z pełną odpowiedzialnością można polecić Ekoakta firmom oczekującym wysokiej jakości usług.

Łukasz Skrzypczak
Kierownik Archiwum Żabka Polska SA

Poziom usług świadczonych przez Ekoakta gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji, zwłaszcza informacji niejawnych i wynikających z danych osobowych. Dotychczasowa współpraca w pełni potwierdziła wiarygodność i fachowość naszego partnera.

Marek Kasprzyk
Dyrektor I Inspektoratu PZU S.A. w Krakowie

Z pełnym przekonaniem rekomenduję i polecam usługi firmy Ekoakta. Wszystkie prace były wykonane fachowo i zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. W mojej ocenie Ekoakta spełnia wszystkie wymogi, jakie winna posiadać wyspecjalizowana firma zajmująca się archiwizacją i przechowywaniem dokumentów. Zarówno jakość, jak i terminowość wykonania usług oceniam wysoko. Nie bez znaczenia jest również fakt, że oferta cenowa firmy jest elastyczna i konkurencyjna.

mgr Izabela Żmuda
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 4
im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Chorzowie

Ekoakta wykonywała dla nas usługi w zakresie kompleksowej archiwizacji i oraz profesjonalnego niszczenia danych. Poziom świadczonych usług gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji. Dotychczasowa współpraca w pełni potwierdza wiarygodność i fachowość firmy Ekoakta.

mgr Halina Szumska
Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sosnowcu

Poziom usług z zakresu archiwizacji dokumentów świadczonych przez Ekoakta gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji, zwłaszcza informacji niejawnych i wynikających z danych osobowych. Nasza współpraca w pełni potwierdziła wiarygodność i fachowość naszego partnera. Opierając się na powyższym rekomendujemy firmę Ekoakta jako sprawnego specjalistę w zakresie świadczonych usług.

Krystyna Grzanka
Prezes Zarządu Administracja Domów Mieszkalnych

Dotychczasowe doświadczenia ze współpracy ze spółką Ekoakta pozwalają wystawić jej bardzo wysoką ocenę. Sposób realizacji usługi charakteryzuje się w pełni profesjonalnym podejściem zapewniającym bardzo wysoki stopień zaufania w kwestii bezpieczeństwa powierzonych dokumentów

Henryk Małysz,
Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach

Dotychczasowe doświadczenia ze współpracy ze spółką Ekoakta pozwalają wystawić jej bardzo wysoką ocenę. Sposób realizacji usługi charakteryzuje się w pełni profesjonalnym podejściem zapewniającym bardzo wysoki stopień zaufania w kwestii bezpieczeństwa powierzonych dokumentów.

dr Paweł Huczkowski,
Wiceprezes zarządu Croda Poland Sp. z. o. o.

Dowiedz się więcej

Jak długo należy przechowywać dokumenty księgowe?

Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą w Polsce, musisz znać wymogi prawne dotyczące przechowywania dokumentacji firmowej. Powinno się efektywnie przechowywać dokumenty związane z księgo...

Jakie dokumenty należy przechowywać 10 lat?

Niezależnie od tego, czy prowadzisz własną firmę lub pracujesz w księgowości, czy kadrach, musisz wiedzieć, na czym polega przechowywanie dokumentów, ile lat trzeba je przechowywać i w jaki...

Czym są dokumenty RP7?

Formularz ZUS ERP-7 odgrywa kluczową rolę w poświadczaniu zarobków pracownika. W 2018 roku tradycyjny formularz RP-7 przeszedł znaczącą transformację, w wyniku której powstał zaktualizowany...

Jak długo należy przechowywać listy obecności pracowników

Prowadzenie dokładnych rejestrów czasu pracy pracowników jest niezbędne dla każdej firmy lub organizacji. Informacje te są ważne nie tylko do prawidłowego przetwarzania listy płac, ale takż...

Jak długo należy przechowywać dokumenty ZUS (deklaracje)

Jako jedna z głównych instytucji ubezpieczeń społecznych w kraju, ZUS odgrywa istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa socjalnego milionom Polaków — ponad 90% Polaków korzysta z usług Z...

Co to jest informacja niejawna i jak należy ją zabezpieczać

Dzięki stale rosnącemu znaczeniu informacji w naszym społeczeństwie ochrona informacji niejawnych stała się kluczowym zagadnieniem. Ustawa o ochronie informacji niejawnych definiuje informacje ...

Co to jest informacja tajna i jak należy ją zabezpieczać

W dwudziestym pierwszym wieku ochrona informacji jest ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Współczesne firmy mogą przetwarzać zarówno dane osobowe od nazwisk po numery IP, jak i dane bizneso...

Jak zutylizować kartę płatniczą - czyli co zrobić ze starą kartą

Kradzież tożsamości jest niestety na porządku dziennym  w dzisiejszej Polsce. Wraz z rozwojem cyberprzestępczości coraz ważniejsza staje się ochrona naszych danych osobowych. Jednym z najczę...

EkoAkta - Poufność. Bezpieczeństwo. Ekologia.
Archiwizacja dokumentów, digitalizacja dokumentów, przechowywanie dokumentów, niszczenie dokumentów, skanowanie dokumentów.