Jak trwale usunąć dane z nośników cyfrowych?

Postępująca cyfryzacja sprawia, że coraz więcej dokumentów przybiera formę elektroniczną. Odchodzimy od tradycyjnego papieru, co ma swój wymiar ekonomiczny i ekologiczny, lecz zarazem budzi wiele wątpliwości w zakresie cyberbezpieczeństwa. Jednym z ważniejszych zagadnień jest trwałe usuwanie danych z nośników cyfrowych. Na czym polega?

Niszczenie danych na dysku – rozwiązania prawne

Zwiększenie świadomości społecznej w zakresie cyberbezpieczeństwa powoduje, że coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z konieczności niszczenia nośników danych elektronicznych. Podstawowym błędem, który jeszcze do niedawna popełniano na szeroką skalę, było usuwanie dokumentów z nośnika, bez zniszczenia kluczowych jego elementów. Takie działanie jest niewystarczające, ponieważ zawarte w dokumentach informacje można odtworzyć. Przepisy wskazują natomiast na konieczność utylizacji danych w sposób trwały. Nie podają jednak konkretnych rozwiązań w zakresie niszczenia nośników danych. Wytycznych nie znajdziemy ani w RODO, ani w innych ustawach. Pewne wskazówki zawiera norma ISO/IEC 21964, która jest rozszerzeniem międzynarodowej normy DIN 66399. Rozwiązania swego czasu próbowało wprowadzić Ministerstwo Cyfryzacji, jednak nie ubrano ich w konkretne przepisy, a jedynie szkolenia dla pracowników IT jednostek publicznych.

Metody niszczenia danych elektronicznych

Metody niszczenia danych elektronicznych bazują na utylizacji nośnika. Chodzi przede wszystkim o to, aby doprowadzić do destrukcji materiału, z którego jest zbudowany. Pamiętajmy, że mowa nie tylko o zewnętrznej obudowie, ale też o wnętrzu, które przechowuje wszelkie informacje. Fizyczne metody niszczenia danych to m.in.:

  • rozdrabnianie,
  • przepalanie,
  • rozpuszczanie.

Wszystkie powyższe procesy muszą odbywać się w kontrolowanych warunkach, zapewniając odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Bardzo istotne są także normy w zakresie ochrony środowiska, które regulują sposób obróbki materiału tak, aby nie doszło na przykład do nadmiernej emisji spalin. Niszczenie dysków twardych i innych nośników danych jest więc procedurą wielotorową, zahaczającą o różne aspekty prawne.

Demagnetyzacja – kluczowy element niszczenia nośników danych

Niszczenie danych na dysku lub innym nośniku nie może opierać się wyłącznie na uszkodzeniu materiału, z którego jest wykonany. Można powiedzieć, iż jest to czynność wtórna w stosunku do demagnetyzacji. Ta bowiem pozwala trwale pozbyć się informacji, czyniąc nośnik bezużytecznym. Proces ten można porównać do rozregulowania głównego mechanizmu, który napędza urządzenie. Bez niego, choć dalej fizycznie ono istnieje, nie spełnia już swoich podstawowych funkcji. O ile jednak fizyczne niszczenie nośników danych wydaje się prostym zadaniem, o tyle demagnetyzacja już do takich nie należy. Wymaga specjalistycznej wiedzy i sprzętu, dzięki któremu trwale usuniemy informacje z nośników danych. Niektórzy porównują demagnetyzację do formatowania dysków, jednak badania wykazują, że w drugim przypadku odtworzenie danych jest możliwe. Ta metoda, choć powszechnie stosowana, nie spełnia więc wymogów prawnych w zakresie trwałej utylizacji.

Niszczenie nośników danych – zadanie dla specjalistów

Nośniki danych, takie jak:

  • dyski twarde,
  • płyty CD i DVD,
  • dyskietki,
  • karty pamięci,
  • dyski HDD i SDD,

wymagają specjalistycznego podejścia w zakresie utylizacji. Samodzielnie ich niszczenie najczęściej sprowadza się do uszkodzenia mechanicznego, które nie gwarantuje trwałości. Można więc stwierdzić, że tego typu działania nie spełniają norm prawnych wynikających na przykład z RODO. Narażają zatem na odpowiedzialność finansową, a w skrajnych przypadkach także karną. Dotyczy ona oczywiście wyłącznie dokumentów chronionych prawnie, jednak to właśnie takimi w większości operują przedsiębiorcy. Niszczenie nośników danych to zadanie dla specjalistów, którzy posiadają w tym zakresie odpowiednią wiedzę oraz dysponują wysokiej klasy sprzętem. Nie zapominajmy też o utylizacji resztek, która może stanowić poważne wyzwanie. Tutaj kluczowe są przepisy dotyczące ochrony środowiska naturalnego, których nieprzestrzeganie również obarczone jest karą.

Jak przygotować dane elektroniczne do zniszczenia?

Nośniki danych, które mają zostać zutylizowane, należy do tego procesu odpowiednio przygotować. Na początek sprawdzamy, czy dokumenty, które zostały na nich zapisane, można już trwale usunąć. Ta sama procedura dotyczy dokumentacji w formie papierowej, jednak sposób jej przeprowadzenia wygląda nieco inaczej. W kolejnym kroku nośnik można oddać specjalistycznej firmie, która zajmie się całą resztą. Zleceniodawca nie musi więc podejmować żadnych dodatkowych czynności – upewnia się jedynie, że nośnik nie zawiera danych, które chciałby bądź z mocy prawa musi przechowywać. Warto pamiętać, że niszczenie danych elektronicznych jest o wiele trudniejsze, niż utylizacja papieru. Z drugiej strony, postępująca cyfryzacja sprawia, że coraz więcej dokumentów jest przechowywanych właśnie w ten sposób. Rozwiązaniem problemu zalegających nośników jest nawiązanie współpracy z wyspecjalizowaną firmą zewnętrzną, świadczącą usługi z zakresu utylizacji dokumentacji.

Zapytaj o szczegóły naszych konsultantów
801 013 015
Zadaj pytanie wypełniając formularz
Zamów online

Obsługa dokumentów - dowiedz się więcej

Jak długo należy przechowywać dokumenty księgowe?

Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą w Polsce, musisz znać wymogi prawne dotyczące przechowywania dokumentacji firmowej. Powinno się efektywnie przechowywać dokumenty związane z księgo...

Jakie dokumenty należy przechowywać 10 lat?

Niezależnie od tego, czy prowadzisz własną firmę lub pracujesz w księgowości, czy kadrach, musisz wiedzieć, na czym polega przechowywanie dokumentów, ile lat trzeba je przechowywać i w jaki...

Czym są dokumenty RP7?

Formularz ZUS ERP-7 odgrywa kluczową rolę w poświadczaniu zarobków pracownika. W 2018 roku tradycyjny formularz RP-7 przeszedł znaczącą transformację, w wyniku której powstał zaktualizowany...

Jak długo należy przechowywać listy obecności pracowników

Prowadzenie dokładnych rejestrów czasu pracy pracowników jest niezbędne dla każdej firmy lub organizacji. Informacje te są ważne nie tylko do prawidłowego przetwarzania listy płac, ale takż...

Jak długo należy przechowywać dokumenty ZUS (deklaracje)

Jako jedna z głównych instytucji ubezpieczeń społecznych w kraju, ZUS odgrywa istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa socjalnego milionom Polaków — ponad 90% Polaków korzysta z usług Z...

Co to jest informacja niejawna i jak należy ją zabezpieczać

Dzięki stale rosnącemu znaczeniu informacji w naszym społeczeństwie ochrona informacji niejawnych stała się kluczowym zagadnieniem. Ustawa o ochronie informacji niejawnych definiuje informacje ...

Co to jest informacja tajna i jak należy ją zabezpieczać

W dwudziestym pierwszym wieku ochrona informacji jest ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Współczesne firmy mogą przetwarzać zarówno dane osobowe od nazwisk po numery IP, jak i dane bizneso...

Jak zutylizować kartę płatniczą - czyli co zrobić ze starą kartą

Kradzież tożsamości jest niestety na porządku dziennym  w dzisiejszej Polsce. Wraz z rozwojem cyberprzestępczości coraz ważniejsza staje się ochrona naszych danych osobowych. Jednym z najczę...

Referencje klientów

Totalizator Sportowy Sp. z o.o. w Warszawie, Oddział w Krakowie potwierdza, że Ekoakta wykonała dla nas usługi w zakresie kompleksowej, zgodnej z przepisami prawa i naszymi wewnętrznymi procedurami archiwizacji dokumentów i profesjonalnego niszczenia danych.
Poziom usług świadczonych przez Ekoakta gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji, zwłaszcza informacji niejawnych i wynikających z danych osobowych.
Dotychczasowa współpraca w pełni potwierdziła wiarygodność i fachowość naszego partnera, co pozwala zarekomendować Ekoakta jako sprawdzonego specjalistę w zakresie świadczonych usług

Tomasz Majka
Totalizator Sportowy Sp. z o.o.

Informujemy, że w zakresie niszczenia zasobów archiwalnych korzystamy z usług firmy Ekoakta z Chorzowa.
Jakość usług świadczonych przez firmę Ekoakta i profesjonalna obsługa związana z niszczeniem dokumentów pozwala na polecić tę firmę wszystkim zainteresowanym usługa niszczenia dokumentów.

Oddział Unilever Bestfoods
Unilever Polska SA Zakład Produkcyjny Katowice

Współpraca pomiędzy Żabką Polska SA a firmą Ekoakta rozpoczęła się w 2008 roku w ramach programu bezpiecznej utylizacji dokumentacji poufnej.
Z powierzonego zadania Ekoakta wywiązuje się w znakomity sposób, uwzględniając wszystkie wskazówki i postulaty zleceniodawcy. Niszczenie poufnej dokumentacji wykonywane jest terminowo i z zachowaniem wszelkich procedur wymaganych przez Żabkę Polska SA.
Z pełną odpowiedzialnością można polecić Ekoakta firmom oczekującym wysokiej jakości usług.

Łukasz Skrzypczak
Kierownik Archiwum Żabka Polska SA

Poziom usług świadczonych przez Ekoakta gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji, zwłaszcza informacji niejawnych i wynikających z danych osobowych. Dotychczasowa współpraca w pełni potwierdziła wiarygodność i fachowość naszego partnera.

Marek Kasprzyk
Dyrektor I Inspektoratu PZU S.A. w Krakowie

Z pełnym przekonaniem rekomenduję i polecam usługi firmy Ekoakta. Wszystkie prace były wykonane fachowo i zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. W mojej ocenie Ekoakta spełnia wszystkie wymogi, jakie winna posiadać wyspecjalizowana firma zajmująca się archiwizacją i przechowywaniem dokumentów. Zarówno jakość, jak i terminowość wykonania usług oceniam wysoko. Nie bez znaczenia jest również fakt, że oferta cenowa firmy jest elastyczna i konkurencyjna.

mgr Izabela Żmuda
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 4
im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Chorzowie

Ekoakta wykonywała dla nas usługi w zakresie kompleksowej archiwizacji i oraz profesjonalnego niszczenia danych. Poziom świadczonych usług gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji. Dotychczasowa współpraca w pełni potwierdza wiarygodność i fachowość firmy Ekoakta.

mgr Halina Szumska
Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sosnowcu

Poziom usług z zakresu archiwizacji dokumentów świadczonych przez Ekoakta gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji, zwłaszcza informacji niejawnych i wynikających z danych osobowych. Nasza współpraca w pełni potwierdziła wiarygodność i fachowość naszego partnera. Opierając się na powyższym rekomendujemy firmę Ekoakta jako sprawnego specjalistę w zakresie świadczonych usług.

Krystyna Grzanka
Prezes Zarządu Administracja Domów Mieszkalnych

Dotychczasowe doświadczenia ze współpracy ze spółką Ekoakta pozwalają wystawić jej bardzo wysoką ocenę. Sposób realizacji usługi charakteryzuje się w pełni profesjonalnym podejściem zapewniającym bardzo wysoki stopień zaufania w kwestii bezpieczeństwa powierzonych dokumentów

Henryk Małysz,
Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach

Dotychczasowe doświadczenia ze współpracy ze spółką Ekoakta pozwalają wystawić jej bardzo wysoką ocenę. Sposób realizacji usługi charakteryzuje się w pełni profesjonalnym podejściem zapewniającym bardzo wysoki stopień zaufania w kwestii bezpieczeństwa powierzonych dokumentów.

dr Paweł Huczkowski,
Wiceprezes zarządu Croda Poland Sp. z. o. o.

Dowiedz się więcej

Jak długo należy przechowywać dokumenty księgowe?

Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą w Polsce, musisz znać wymogi prawne dotyczące przechowywania dokumentacji firmowej. Powinno się efektywnie przechowywać dokumenty związane z księgo...

Jakie dokumenty należy przechowywać 10 lat?

Niezależnie od tego, czy prowadzisz własną firmę lub pracujesz w księgowości, czy kadrach, musisz wiedzieć, na czym polega przechowywanie dokumentów, ile lat trzeba je przechowywać i w jaki...

Czym są dokumenty RP7?

Formularz ZUS ERP-7 odgrywa kluczową rolę w poświadczaniu zarobków pracownika. W 2018 roku tradycyjny formularz RP-7 przeszedł znaczącą transformację, w wyniku której powstał zaktualizowany...

Jak długo należy przechowywać listy obecności pracowników

Prowadzenie dokładnych rejestrów czasu pracy pracowników jest niezbędne dla każdej firmy lub organizacji. Informacje te są ważne nie tylko do prawidłowego przetwarzania listy płac, ale takż...

Jak długo należy przechowywać dokumenty ZUS (deklaracje)

Jako jedna z głównych instytucji ubezpieczeń społecznych w kraju, ZUS odgrywa istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa socjalnego milionom Polaków — ponad 90% Polaków korzysta z usług Z...

Co to jest informacja niejawna i jak należy ją zabezpieczać

Dzięki stale rosnącemu znaczeniu informacji w naszym społeczeństwie ochrona informacji niejawnych stała się kluczowym zagadnieniem. Ustawa o ochronie informacji niejawnych definiuje informacje ...

Co to jest informacja tajna i jak należy ją zabezpieczać

W dwudziestym pierwszym wieku ochrona informacji jest ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Współczesne firmy mogą przetwarzać zarówno dane osobowe od nazwisk po numery IP, jak i dane bizneso...

Jak zutylizować kartę płatniczą - czyli co zrobić ze starą kartą

Kradzież tożsamości jest niestety na porządku dziennym  w dzisiejszej Polsce. Wraz z rozwojem cyberprzestępczości coraz ważniejsza staje się ochrona naszych danych osobowych. Jednym z najczę...

EkoAkta - Poufność. Bezpieczeństwo. Ekologia.
Archiwizacja dokumentów, digitalizacja dokumentów, przechowywanie dokumentów, niszczenie dokumentów, skanowanie dokumentów.