Baza wiedzy

Archiwizacja elektroniczna vs. papierowa: którą formę wybrać?

Przechowywanie dokumentów to jeden z głównych obowiązków, jaki ustawodawca nakłada na przedsiębiorców. Pozostawia jednak dowolność w kwestii wyboru sposobu archiwizacji. Ze względu na to, że coraz więcej dokumentów przekazywanych jest w formie cyfrowej, standardem staje się archiwum elektroniczne. Czy rzeczywiście jest ono efektywniejsze niż papierowe? Którą opcję warto wybrać?

Czym różni się archiwizacja dokumentów elektroniczna od papierowej?

Archiwizacja dokumentów może przybrać formę elektroniczną lub papierową. Pierwsza z nich dedykowana jest plikom cyfrowym, druga natomiast — dokumentom w wersji papierowej. Choć obie metody dają ten sam efekt, jakim jest zabezpieczenie i przechowywanie akt przez określony przepisami czas, to sposób ich wdrożenia jest zupełnie inny. Archiwizacja dokumentów elektronicznych ma miejsce na specjalnych serwerach, które muszą być w odpowiedni sposób chronione. Dostęp do nich jest szyfrowany i otrzymują go wyłącznie wybrani pracownicy, najczęściej w formie hasła lub kodu. Archiwizacja papierowa polega natomiast na przechowywaniu dokumentów fizycznych, które umieszcza się w teczkach bądź segregatorach. Następnie zostaną one przetransportowane do archiwum, które musi zlokalizowane w takim miejscu, aby nie doszło do wycieku, kradzieży czy zniszczenia danych. Bardzo istotne, podobnie jak w przypadku archiwizacji elektronicznej, jest zabezpieczenie dokumentów przed osobami postronnymi.

Archiwizacja danych elektronicznych – jak robić to dobrze?

Elektroniczna archiwizacji danych wymaga czerpania z nowoczesnych technologii informatycznych. Najczęściej przekazanie dokumentów do archiwum wieńczy proces obiegu dokumentów, który również ma formę elektroniczną. Należy jednak dołożyć wszelkich starań aby:

  • zachować czytelność dokumentów – w przypadku dokumentów skanowanych,
  • wdrożyć właściwe zabezpieczenia – istotną rolę odgrywają tutaj informatycy, którzy opracowują konkretne metody,
  • przeglądać archiwum regularnie – taka praktyka pozwala pozbyć się dokumentów, których nie trzeba już przechowywać,
  • utylizować dokumenty przeterminowane – dzięki temu zaoszczędzimy miejsce na serwerze.

Prawidłowa archiwizacja dokumentacji papierowej

Archiwizacja dokumentacji papierowej polega przede wszystkim na przyporządkowaniu akt do konkretnej kategorii. Niektóre należy dodatkowo zabezpieczyć przed działaniem czynnika czasu, na przykład poprzez wykonanie kserokopii. Jest to czasochłonny proces, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z dużą ilością dokumentów, a tak jest najczęściej w rozwijających się, prosperujących przedsiębiorstwach. Akta papierowe trzeba włożyć do segregatorów lub teczek, które następnie zostaną dokładnie opisane. Jest to konieczne celem późniejszego sprawnego odnalezienia dokumentów.

Elektroniczna archiwizacja danych czy archiwum papierowe – co wybrać?

Digitalizacja biznesu sprawia, że coraz więcej firm decyduje się na archiwum elektroniczne. Jest to wygodne, praktyczne i znacznie mniej czasochłonne rozwiązanie. Niemniej jednak dedykowane jest ono głównie początkującym przedsiębiorcom. Ci, którzy dysponują już sporą ilością dokumentów papierowych, mogą stopniowo przechodzić na formę elektroniczną, jednak przez pewien czas będą utrzymywać dwa rodzaju archiwów. Alternatywnym rozwiązaniem jest digitalizacja niektórych dokumentów, zwłaszcza tych, które trzeba przechowywać jeszcze przez wiele lat. Pojawia się coraz więcej interpretacji (w tym podatkowych) umożliwiających wdrożenie tej koncepcji. Dzięki temu skróci się tak zwany okres przejściowy, co przekłada się bezpośrednio na koszty, ilość wolnego miejsca i włożonej w archiwizację pracy. Czy warto natomiast pozostać wyłącznie przy archiwum papierowym? Niestety, takie rozwiązanie najprawdopodobniej nie będzie możliwe w kolejnych latach. Cyfrowa forma dokumentów to już pewien standard, a wraz z wejściem w życie Krajowego Systemu e-Faktur znacznie mniej akt będzie przekazywanych w wersji papierowej.

Jak poradzić sobie z archiwizacją dokumentów w firmie?

Od czego rozpocząć archiwizację dokumentów firmowych? Od wyboru formy archiwum! Jak już wiadomo, można zdecydować się na elektroniczne, papierowe bądź mieszane. Ostatnie z rozwiązań jest wdrażane najczęściej ze względu na specyfikę akt, jakimi dysponuje większość przedsiębiorstw. Całkowita cyfryzacja jest możliwa, jednak wymaga sporych nakładów pracy i inwestycji w dobrej jakości serwery oraz zabezpieczenia. Z drugiej strony, niemal każdy przedsiębiorca będzie musiał, prędzej czy później, sprostać takiemu zadaniu. Szacuje się, że już za kilka lat większość dokumentów będzie miała formę elektroniczną. Nie oznacza to jednak likwidacji archiwów papierowych – wciąż będą one gromadzić akta, które należy przechowywać wieczyście. Jeśli masz problem z wyborem optymalnego rozwiązania w zakresie archiwizacji, skorzystaj z usług specjalistów. Dobry partner biznesowy pomoże opracować koncepcję pracy z dokumentami bieżącymi oraz archiwalnymi, a to pozwoli Ci zaoszczędzić czas, pieniądze i inne zasoby.

Liczą się fakty

Od 2001 roku działamy w Polsce
Obsłużyliśmy ponad 20 000 Klientów
4 oddziały niszczące i 4 archiwa
Spełniamy standardy ISO 27001, ISO 9001
Posiadamy niezbędne zezwolenia i licencje
99,6% zadowolonych Klientów z fachowości i terminowości usług
Gwarantujemy spadek kosztów o min. 30%
Mamy najwyższą polisę OC 10 000 000 zł

Referencje klientów

Totalizator Sportowy Sp. z o.o. w Warszawie, Oddział w Krakowie potwierdza, że Ekoakta wykonała dla nas usługi w zakresie kompleksowej, zgodnej z przepisami prawa i naszymi wewnętrznymi procedurami archiwizacji dokumentów i profesjonalnego niszczenia danych.
Poziom usług świadczonych przez Ekoakta gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji, zwłaszcza informacji niejawnych i wynikających z danych osobowych.
Dotychczasowa współpraca w pełni potwierdziła wiarygodność i fachowość naszego partnera, co pozwala zarekomendować Ekoakta jako sprawdzonego specjalistę w zakresie świadczonych usług

Tomasz Majka
Totalizator Sportowy Sp. z o.o.

Informujemy, że w zakresie niszczenia zasobów archiwalnych korzystamy z usług firmy Ekoakta z Chorzowa.
Jakość usług świadczonych przez firmę Ekoakta i profesjonalna obsługa związana z niszczeniem dokumentów pozwala na polecić tę firmę wszystkim zainteresowanym usługa niszczenia dokumentów.

Oddział Unilever Bestfoods
Unilever Polska SA Zakład Produkcyjny Katowice

Współpraca pomiędzy Żabką Polska SA a firmą Ekoakta rozpoczęła się w 2008 roku w ramach programu bezpiecznej utylizacji dokumentacji poufnej.
Z powierzonego zadania Ekoakta wywiązuje się w znakomity sposób, uwzględniając wszystkie wskazówki i postulaty zleceniodawcy. Niszczenie poufnej dokumentacji wykonywane jest terminowo i z zachowaniem wszelkich procedur wymaganych przez Żabkę Polska SA.
Z pełną odpowiedzialnością można polecić Ekoakta firmom oczekującym wysokiej jakości usług.

Łukasz Skrzypczak
Kierownik Archiwum Żabka Polska SA

Poziom usług świadczonych przez Ekoakta gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji, zwłaszcza informacji niejawnych i wynikających z danych osobowych. Dotychczasowa współpraca w pełni potwierdziła wiarygodność i fachowość naszego partnera.

Marek Kasprzyk
Dyrektor I Inspektoratu PZU S.A. w Krakowie

Z pełnym przekonaniem rekomenduję i polecam usługi firmy Ekoakta. Wszystkie prace były wykonane fachowo i zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. W mojej ocenie Ekoakta spełnia wszystkie wymogi, jakie winna posiadać wyspecjalizowana firma zajmująca się archiwizacją i przechowywaniem dokumentów. Zarówno jakość, jak i terminowość wykonania usług oceniam wysoko. Nie bez znaczenia jest również fakt, że oferta cenowa firmy jest elastyczna i konkurencyjna.

mgr Izabela Żmuda
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 4
im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Chorzowie

Ekoakta wykonywała dla nas usługi w zakresie kompleksowej archiwizacji i oraz profesjonalnego niszczenia danych. Poziom świadczonych usług gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji. Dotychczasowa współpraca w pełni potwierdza wiarygodność i fachowość firmy Ekoakta.

mgr Halina Szumska
Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sosnowcu

Poziom usług z zakresu archiwizacji dokumentów świadczonych przez Ekoakta gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji, zwłaszcza informacji niejawnych i wynikających z danych osobowych. Nasza współpraca w pełni potwierdziła wiarygodność i fachowość naszego partnera. Opierając się na powyższym rekomendujemy firmę Ekoakta jako sprawnego specjalistę w zakresie świadczonych usług.

Krystyna Grzanka
Prezes Zarządu Administracja Domów Mieszkalnych

Dotychczasowe doświadczenia ze współpracy ze spółką Ekoakta pozwalają wystawić jej bardzo wysoką ocenę. Sposób realizacji usługi charakteryzuje się w pełni profesjonalnym podejściem zapewniającym bardzo wysoki stopień zaufania w kwestii bezpieczeństwa powierzonych dokumentów

Henryk Małysz,
Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach

Dotychczasowe doświadczenia ze współpracy ze spółką Ekoakta pozwalają wystawić jej bardzo wysoką ocenę. Sposób realizacji usługi charakteryzuje się w pełni profesjonalnym podejściem zapewniającym bardzo wysoki stopień zaufania w kwestii bezpieczeństwa powierzonych dokumentów.

dr Paweł Huczkowski,
Wiceprezes zarządu Croda Poland Sp. z. o. o.

Dowiedz się więcej

Jak długo należy przechowywać dokumenty księgowe?

Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą w Polsce, musisz znać wymogi prawne dotyczące przechowywania dokumentacji firmowej. Powinno się efektywnie przechowywać dokumenty związane z księgo...

Jakie dokumenty należy przechowywać 10 lat?

Niezależnie od tego, czy prowadzisz własną firmę lub pracujesz w księgowości, czy kadrach, musisz wiedzieć, na czym polega przechowywanie dokumentów, ile lat trzeba je przechowywać i w jaki...

Czym są dokumenty RP7?

Formularz ZUS ERP-7 odgrywa kluczową rolę w poświadczaniu zarobków pracownika. W 2018 roku tradycyjny formularz RP-7 przeszedł znaczącą transformację, w wyniku której powstał zaktualizowany...

Jak długo należy przechowywać listy obecności pracowników

Prowadzenie dokładnych rejestrów czasu pracy pracowników jest niezbędne dla każdej firmy lub organizacji. Informacje te są ważne nie tylko do prawidłowego przetwarzania listy płac, ale takż...

Jak długo należy przechowywać dokumenty ZUS (deklaracje)

Jako jedna z głównych instytucji ubezpieczeń społecznych w kraju, ZUS odgrywa istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa socjalnego milionom Polaków — ponad 90% Polaków korzysta z usług Z...

Co to jest informacja niejawna i jak należy ją zabezpieczać

Dzięki stale rosnącemu znaczeniu informacji w naszym społeczeństwie ochrona informacji niejawnych stała się kluczowym zagadnieniem. Ustawa o ochronie informacji niejawnych definiuje informacje ...

Co to jest informacja tajna i jak należy ją zabezpieczać

W dwudziestym pierwszym wieku ochrona informacji jest ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Współczesne firmy mogą przetwarzać zarówno dane osobowe od nazwisk po numery IP, jak i dane bizneso...

Jak zutylizować kartę płatniczą - czyli co zrobić ze starą kartą

Kradzież tożsamości jest niestety na porządku dziennym  w dzisiejszej Polsce. Wraz z rozwojem cyberprzestępczości coraz ważniejsza staje się ochrona naszych danych osobowych. Jednym z najczę...

EkoAkta - Poufność. Bezpieczeństwo. Ekologia.
Archiwizacja dokumentów, digitalizacja dokumentów, przechowywanie dokumentów, niszczenie dokumentów, skanowanie dokumentów.