Baza wiedzy

Jak się chronić przed kradzieżą danych osobowych?

Kradzież tożsamości to poważny problem, który pociąga za sobą daleko idące konsekwencje. Nasze zachowania mogą przyczynić się do ochrony danych osobowych zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym. Jak zabezpieczyć się przed kradzieżą tożsamości?

Co to jest kradzież tożsamości?

Kradzież tożsamości oznacza uzyskanie dostępu do danych osobowych przez osoby nieuprawnione. Mogą one zdobyć numer dokumentu tożsamości, hasła dostępowe czy numer konta bankowego. W rzeczywistości kategoria danych, których wyciek może zarażać na poważne konsekwencje, jest naprawdę szeroka. Wielu z nas wydaje się, że kradzież tożsamości dotyczy jedynie osób, które w nieodpowiedzialny sposób udostępniają swoje dane. Tymczasem okazuje się, że wystarczy jeden niewłaściwy ruch, aby doszło do ich wycieku. 

Kradzież tożsamości w intenecie – jak rozpoznać?

Kradzież tożsamości w internecie to powszechne zjawisko. Kojarzy się ono przede wszystkim z zaciągnięciem zobowiązań finansowych na dane konkretnej osoby lub kradzieżą pieniędzy z konta bankowego, ale można je rozpoznać również w inny sposób. Najczęstsze objawy wycieku danych to:

  • brak dostępu do konta bankowego, poczty lub innych kont,
  • obciążenia konta na nieznany rachunek,
  • brak oczekiwanej korespondencji,
  • aktywności i logowania z różnych zakątków globu,
  • listy windykacyjne,
  • niespodziewane faktury.

Jakiekolwiek z powyższych zdarzeń powinno wzbudzić czujność. 

Kradzież tożsamości – skutki

Przykłady kradzieży tożsamości w internecie można mnożyć. Nie raz słyszeliśmy o zaciągnięciu kredytu na czyjeś dane osobowe, wyprowadzeniu z konta znacznej sumy pieniędzy czy podpisaniu skrajnie niekorzystnej umowy. To tylko niektóre skutki, jakie pociąga za sobą wyciek danych. Skradziona tożsamość może być wykorzystywana w różnych celach. Zaciąganie zobowiązań to przykład skutków ekonomicznych, ale często mamy też do czynienia ze skutkami społecznymi. Włamanie na pocztę czy konto w mediach społecznościowych może powodować poważne problemy. Często z takich kont wysyłane są wirusy, które niczego nieświadomi użytkownicy (przekonani, że otrzymali ważną wiadomość od zaufanej osoby), “wpuszczają” do swojego telefonu czy komputera. Kradzież danych może poważnie zaszkodzić naszej reputacji.

 

Kradzież tożsamości – gdzie zgłosić?

Wiadomo już, co to jest kradzież tożsamości i w jaki sposób przebiega. Warto jednak pamiętać, że ktoś, kto dopuszcza się tego czynu, nie pozostaje bezkarny. Prawo nie pozostaje obojętne dla osób, które zaplanowały i przeprowadziły kradzież tożsamości w internecie. Kodeks karny przewiduje karę pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat. Jeśli pokrzywdzony wskutek działania złodzieja targnie się na własne życie, przestępcy będzie grozić od 2 do 12 lat więzienia. Gdzie zgłosić kradzież tożsamości? Ze względu na to, że czyn ten jest przestępstwem, należy w pierwszej kolejności udać się na policję. Konieczne będzie zablokowanie dostępu do konta bankowego, poczty i kont w mediach społecznościowych. 

Kradzież tożsamości – co robić?

Jak sprawdzić kradzież tożsamości? Co robić, gdy do niej dojdzie? Te i podobne pytania pojawiają się w głowach osób, które padły ofiarą przestępstwa. Niemniej jednak warto mieć świadomość, że poza dokonaniem odpowiednich zgłoszeń niewiele możemy zrobić sami. Skutki kradzieży tożsamości zauważamy dopiero po fakcie, ale najważniejsze, aby wszystkie zgłosić odpowiednim służbom. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie zidentyfikować sprawcę.

Jak zabezpieczyć się przed kradzieżą tożsamości?

Każdy z nas powinien wiedzieć, jak się chronić przed kradzieżą danych osobowych. Podejmowanie prostych działań może lepiej zabezpieczyć nas przed przykrymi konsekwencjami, jakie niesie za sobą ich wyciek. Oto sposoby, jak zabezpieczyć się przed kradzieżą tożsamości:

  • przetrzymywać dokumenty w bezpiecznym miejscu,
  • nie udostępniać dokumentów osobom nieuprawnionym,
  • niszczyć stare dokumenty i wydruki zawierających dane identyfikacyjne,
  • nie podawać danych w trakcie rozmów telefonicznych czy wymiany korespondencji mailowej,
  • nie ujawniać danych podczas rozmowy telefonicznej.

Do bankowości internetowej oraz ważnych kont logujemy się poprzez połączenie z zaufaną siecią. Najlepiej unikać tych publicznych, w przypadku których istnieje znaczące ryzyko przestępstwa, jakim jest utrata tożsamości. Co robić, gdy już do niej dojdzie? Raz skradziona tożsamość może ponownie paść łupem złodzieja, dlatego ważne, aby ustawić hasła gwarantujące odpowiednie zabezpieczenie. Niszczenie dokumentów zawierających dane osobowe również stanowi istotny czynnik ochronny. Tutaj jednak trzeba pamiętać, że tradycyjne niszczarki nie są w stanie pociąć papieru na drobne cząstki, dlatego warto powierzyć to zadanie zaufanej firmie. Dokumenty, których ze względów prawnych jeszcze zniszczyć nie można, powinny podlegać szczególnej ochronie. Przechowujmy je w trudno dostępnych miejscach, nie pokazujmy osobom postronnym ani tym bardziej nie udostępniajmy fotografii, na których widoczne są dane osobowe. Ochrona tożsamości w internecie jest tak samo ważna, jak w świecie realnym.

Liczą się fakty

Od 2001 roku działamy w Polsce
Obsłużyliśmy ponad 20 000 Klientów
4 oddziały niszczące i 4 archiwa
Spełniamy standardy ISO 27001, ISO 9001
Posiadamy niezbędne zezwolenia i licencje
99,6% zadowolonych Klientów z fachowości i terminowości usług
Gwarantujemy spadek kosztów o min. 30%
Mamy najwyższą polisę OC 10 000 000 zł

Referencje klientów

Totalizator Sportowy Sp. z o.o. w Warszawie, Oddział w Krakowie potwierdza, że Ekoakta wykonała dla nas usługi w zakresie kompleksowej, zgodnej z przepisami prawa i naszymi wewnętrznymi procedurami archiwizacji dokumentów i profesjonalnego niszczenia danych.
Poziom usług świadczonych przez Ekoakta gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji, zwłaszcza informacji niejawnych i wynikających z danych osobowych.
Dotychczasowa współpraca w pełni potwierdziła wiarygodność i fachowość naszego partnera, co pozwala zarekomendować Ekoakta jako sprawdzonego specjalistę w zakresie świadczonych usług

Tomasz Majka
Totalizator Sportowy Sp. z o.o.

Informujemy, że w zakresie niszczenia zasobów archiwalnych korzystamy z usług firmy Ekoakta z Chorzowa.
Jakość usług świadczonych przez firmę Ekoakta i profesjonalna obsługa związana z niszczeniem dokumentów pozwala na polecić tę firmę wszystkim zainteresowanym usługa niszczenia dokumentów.

Oddział Unilever Bestfoods
Unilever Polska SA Zakład Produkcyjny Katowice

Współpraca pomiędzy Żabką Polska SA a firmą Ekoakta rozpoczęła się w 2008 roku w ramach programu bezpiecznej utylizacji dokumentacji poufnej.
Z powierzonego zadania Ekoakta wywiązuje się w znakomity sposób, uwzględniając wszystkie wskazówki i postulaty zleceniodawcy. Niszczenie poufnej dokumentacji wykonywane jest terminowo i z zachowaniem wszelkich procedur wymaganych przez Żabkę Polska SA.
Z pełną odpowiedzialnością można polecić Ekoakta firmom oczekującym wysokiej jakości usług.

Łukasz Skrzypczak
Kierownik Archiwum Żabka Polska SA

Poziom usług świadczonych przez Ekoakta gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji, zwłaszcza informacji niejawnych i wynikających z danych osobowych. Dotychczasowa współpraca w pełni potwierdziła wiarygodność i fachowość naszego partnera.

Marek Kasprzyk
Dyrektor I Inspektoratu PZU S.A. w Krakowie

Z pełnym przekonaniem rekomenduję i polecam usługi firmy Ekoakta. Wszystkie prace były wykonane fachowo i zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. W mojej ocenie Ekoakta spełnia wszystkie wymogi, jakie winna posiadać wyspecjalizowana firma zajmująca się archiwizacją i przechowywaniem dokumentów. Zarówno jakość, jak i terminowość wykonania usług oceniam wysoko. Nie bez znaczenia jest również fakt, że oferta cenowa firmy jest elastyczna i konkurencyjna.

mgr Izabela Żmuda
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 4
im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Chorzowie

Ekoakta wykonywała dla nas usługi w zakresie kompleksowej archiwizacji i oraz profesjonalnego niszczenia danych. Poziom świadczonych usług gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji. Dotychczasowa współpraca w pełni potwierdza wiarygodność i fachowość firmy Ekoakta.

mgr Halina Szumska
Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sosnowcu

Poziom usług z zakresu archiwizacji dokumentów świadczonych przez Ekoakta gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji, zwłaszcza informacji niejawnych i wynikających z danych osobowych. Nasza współpraca w pełni potwierdziła wiarygodność i fachowość naszego partnera. Opierając się na powyższym rekomendujemy firmę Ekoakta jako sprawnego specjalistę w zakresie świadczonych usług.

Krystyna Grzanka
Prezes Zarządu Administracja Domów Mieszkalnych

Dotychczasowe doświadczenia ze współpracy ze spółką Ekoakta pozwalają wystawić jej bardzo wysoką ocenę. Sposób realizacji usługi charakteryzuje się w pełni profesjonalnym podejściem zapewniającym bardzo wysoki stopień zaufania w kwestii bezpieczeństwa powierzonych dokumentów

Henryk Małysz,
Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach

Dotychczasowe doświadczenia ze współpracy ze spółką Ekoakta pozwalają wystawić jej bardzo wysoką ocenę. Sposób realizacji usługi charakteryzuje się w pełni profesjonalnym podejściem zapewniającym bardzo wysoki stopień zaufania w kwestii bezpieczeństwa powierzonych dokumentów.

dr Paweł Huczkowski,
Wiceprezes zarządu Croda Poland Sp. z. o. o.

Dowiedz się więcej

Jak długo należy przechowywać dokumenty księgowe?

Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą w Polsce, musisz znać wymogi prawne dotyczące przechowywania dokumentacji firmowej. Powinno się efektywnie przechowywać dokumenty związane z księgo...

Jakie dokumenty należy przechowywać 10 lat?

Niezależnie od tego, czy prowadzisz własną firmę lub pracujesz w księgowości, czy kadrach, musisz wiedzieć, na czym polega przechowywanie dokumentów, ile lat trzeba je przechowywać i w jaki...

Czym są dokumenty RP7?

Formularz ZUS ERP-7 odgrywa kluczową rolę w poświadczaniu zarobków pracownika. W 2018 roku tradycyjny formularz RP-7 przeszedł znaczącą transformację, w wyniku której powstał zaktualizowany...

Jak długo należy przechowywać listy obecności pracowników

Prowadzenie dokładnych rejestrów czasu pracy pracowników jest niezbędne dla każdej firmy lub organizacji. Informacje te są ważne nie tylko do prawidłowego przetwarzania listy płac, ale takż...

Jak długo należy przechowywać dokumenty ZUS (deklaracje)

Jako jedna z głównych instytucji ubezpieczeń społecznych w kraju, ZUS odgrywa istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa socjalnego milionom Polaków — ponad 90% Polaków korzysta z usług Z...

Co to jest informacja niejawna i jak należy ją zabezpieczać

Dzięki stale rosnącemu znaczeniu informacji w naszym społeczeństwie ochrona informacji niejawnych stała się kluczowym zagadnieniem. Ustawa o ochronie informacji niejawnych definiuje informacje ...

Co to jest informacja tajna i jak należy ją zabezpieczać

W dwudziestym pierwszym wieku ochrona informacji jest ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Współczesne firmy mogą przetwarzać zarówno dane osobowe od nazwisk po numery IP, jak i dane bizneso...

Jak zutylizować kartę płatniczą - czyli co zrobić ze starą kartą

Kradzież tożsamości jest niestety na porządku dziennym  w dzisiejszej Polsce. Wraz z rozwojem cyberprzestępczości coraz ważniejsza staje się ochrona naszych danych osobowych. Jednym z najczę...

EkoAkta - Poufność. Bezpieczeństwo. Ekologia.
Archiwizacja dokumentów, digitalizacja dokumentów, przechowywanie dokumentów, niszczenie dokumentów, skanowanie dokumentów.